З досвіду роботи
Головними завданнями роботи практичного психолога протягом року були:
- створення психолого-педагогічних умов для повноцінної адаптації новоприбулого контингенту учнів з одночасним гармонійним розвитком особистості учнів, реалізації їх інтелектуального та творчого потенціалу;
- навчання учнів навичкам конструктивної поведінки у конфлікті, зниження прояву агресивного вирішення конфліктів у ПТУ № 79, інформування учнів щодо поняття медіації та її використання у молодіжному середовищі;
- інформування учнів про поняття здорового способу життя та спрямування їх розвитку на розкриття особистісного потенціалу з підтриманням здорових принципів життєдіяльності;
- формування вмінь та навичок соціальної відповідальності та соціально- нормативної поведінки, зниження та попередження девіантних проявів;
- проведення моніторингу серед учнів з метою залучення їх інтересів до саморозвитку творчого потенціалу та підвищення моральних та здорових принципів особистості шляхом індивідуальної роботи.
Для досягнення реалізації поставлених завдань практичним психологом були сплановані та проведені наступні заходи:
- проведена діагностика адаптованості до умов навчання, соціальної компетентності особистості, проаналізовані результати за вказаними діагностиками, та розроблені рекомендації майстрам в/н та класним керівникам;
- тренінги, заняття з елементами тренінгу, психолого-просвітницькі бесіди на тему конфліктів та їх мирного вирішення, культури поведінки та спілкування, прояву толерантності та толерантної поведінки у соціумі, здоров’я та здорового образу життя та ін.;
- тренінг «Відповідальна поведінка», «Конфлікт та його мирне рішення», «Агресивна чи відповідальна поведінка» серед учнівських груп;
- заняття - тренінг «Толерантність»;
- заняття- тренінг «На згуртованість»
- заняття- тренінг « Репродуктивне здоров’я»
- тиждень «Здорового способу життя»;
- тиждень психології;
- заняття та тренінги з використанням інноваційного інструменту «Маршрут безпеки»;
- тренінг на згуртування колективу «Колектив – це ми!»;
- кола примирення та кола цінностей;
- психолого-педагогічні консиліуми.
Результативність проведених заходів (тезисно):
Результатом проведеної роботи щодо зниження рівня агресивного вирішення конфліктів у молоді, формування та закріплення навичок конструктивного вирішення конфліктів, підвищення цінності здоров’я та залучення до здорового способу життя стало покращення взаємодії між учнями та педагогічним колективом, зниження прояву агресивних конфліктів у навчальному закладі, зниження прояву шкідливих звичок та дотримання принципів здорової та моральної поведінки серед учнів на певний проміжок часу. Тобто учні були більше налаштовані на дотримання прийнятих принципів та намагались допомагати у певних питаннях дорослим (організація свят, приймання участі у регіональних творчих конкурсах, облаштування житлових умов у гуртожитку та ін.).
Проблемні питання, вирішення яких не було завершено в минулому навчальному році, основні причини та головні напрямки роботи по їх вирішенню в наступному періоді (короткий аналіз)
Першим важливим питанням, запланованим на майбутній навчальний рік є розробка та впровадження комплексної програми з профілактики та попередження девіантних проявів учнів в училищі, яка буде охоплювати наступні компоненти, а саме розвиток самосвідомості, комунікативної компетентності, емоційного інтелекту, підвищення суб’єктивної відповідальності та використання методів конструктивного вирішення конфліктів.
Другим важливим питанням залишаються питання дотримання здорового способу життя та протистояння шкідливим звичкам, профілактика ризикованої поведінки та поширенню ВІЛ-інфекції, підвищення цінності здоров’я та здорового способу життя, орієнтування на продуктивну діяльність (хобі, спорт та ін.) у вільний час для підвищення реалізації творчого потенціалу учнів.
Також одним із актуальних та важливих питань залишиться питання профілактики деструктивних та агресивних проявів у конфліктах серед учнів та педколективу, ефективна, повноцінна адаптація учнів першого курсу у навчальному закладі, а саме психологічна допомога та стабілізація психологічного стану серед учнів-першокурсників. Для підвищення адаптації учнів першого курсу планується практичним психологом розробити та застосувати корекційну програму, яка буде мати на меті підвищення самосвідомості та емпатійних здібностей, підвищення комунікативних навичок та зниження агресивних проявів.